wtorek, 17 lipca 2012

Afrykański korzeń snów - kwitnienie

     Mniej więcej po roku uprawy afrykańskie korzenie snów (Silene capensis) zaczynają kwitnąć. Kwiaty są średniej wielkości, o średnicy 2-3 cm, białe, ładnie pachnące. Otwierają się o zmierzchu, a zamykają się gdy świta, co sugeruje, że są zapylane przez ćmy. Niestety nie ma informacji w literaturze, czy rośliny są samopylne. Inne gatunki należące do rodzaju bniec (Silene spp.) cechują się samosterylnością kwiatów, więc jest wysoce prawdopodobne, że do uzyskania nasion potrzebne są nam dwie kwitnące rośliny. Niestety jak na razie kwitnie mi tylko jedna roślina z ośmiu, więc w ramach eksperymentu napiszę wkrótce post, czy doszło do samozapylenia :).
      Nie ma potrzeby usuwania pędów kwiatowych, ponieważ roślina nie umiera po ich wydaniu; nie wydaje się również specjalnie osłabiona przez kwitnienie.

5 komentarzy:

  1. Witam! ;) mam takie pytanko czym nawozisz roślinke podczas kwitnienia bo ja podaje jej florovit i zauważyłem że liście stały się jaśniejsze i wybladły.. nie wiem czy to normalne podczas kwitnienia bo w tym roku pierwszy raz uprawiam ADR. Druga sprawa to po czym poznać że roślina już została zapylona i nasionka są dojrzałe?? kilka kwiatków już zwiędło ale nie wiem czy to nie przez zbyt palące słońce które ostatnio przypiekało.. pozdrawiam i proszę o odp. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To chyba normalne, ja nawoziłem ADR polifoską i objawy były podobne. Tak czy siak rośliny żyją i mają się dobrze. Jeśli roślina została zapylona, kwiat uschnie, a na jego miejscu wytworzy się owoc. Niestety nie wiem, jak on wygląda. :P
      Ze swoich obserwacji stwierdzam, że ADR sam siebie nie zapyla, potrzebne są dwa kwitnące okazy.

      Usuń
    2. hmm.. mam dwie roślinki obok siebie, obie kwitną i niektóre kwiatki już uschły więc może się uda i będą nasionka :P dzięki wielkie za pomoc.. powodzenie w życiu ziomeczku! ;]

      Usuń
  2. Ja posiadam silene od listopada, do marca ja doswietlalem 85w lampa w czerwczu zaczela kwitnac, pedow kwiatowych naliczylem ponad 15 na kazdym srednio 4-5 kwiatow 23 lipca zauwazylem owoce z ciekawosci zerwalem jedno i z Ciekawosci zerwalem i orworzylem, nasionek bylo pelno ale byly jeszcze biale i niedojrzale. Aha i mojej dolne liscie zrobily sie czerwone

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń